Wat is een Moodboard?

Moodboard betekent letterlijk ‘sfeerbord’. 
Hierop worden zaken getoond die inzicht geven in een onderwerp. 

Velen gebruiken het moodboard om visueel een dienst, een compleet concept van een bedrijf of de sfeer van een ruimte zichtbaar te maken. 
Maar je kunt het ook gebruiken om richting te geven aan je carrière, op zoek te gaan naar je “droombaan”.

Op een moodboard wordt de sfeer getoond door middel van verschillende afbeeldingen en teksten. 
Een moodboard is als het ware een creatief samenspel van verschillende beelden die één geheel vormen. 
Ze vormen ‘een sfeer’ om inzicht te krijgen in het gekozen onderwerp.
Dit werkt motiverend en stimulerend. 

CreativeLab020 Workshop Vision Board
Workshop moodboard maken bij JobOn in Amstelveen

Door een moodboard te maken krijg je handvatten welke je kunt gebruiken voor het:

  • Aanscherpen of herontdekken van je eigen identiteit.
  • Ontdekken waar je naar toe wilt betreft: de juiste baan, andere werksfeer, inspiratie tool of een nieuw interieur.
  • Je zoekt een nieuwe uitdaging maar je komt er niet uit. Door het idee visueel te maken ontstaat er een nieuwe dynamiek.
  • Als hulpmiddel en stimulans om op een andere manier naar je carrière te kijken.
  • Je los maken van je vaste denkpatronen en deze visueel inzichtelijk maken.
  • Keuze stress helder maken.
CreativeLab020 Workshop Vision Board kantoor idee
Bij de workshop heb ik met een moodboard ingezien dat ik veel meer heb met interieur dan met mode waar ik tot nu toe altijd in heb gewerkt en het niet meer zo naar mijn zin heb, ik ga nu dan ook kijken of ik bij een woonwinkel aan de slag kan gaan. En meteen de sfeer kunnen bepalen voor mijn nieuw in te richten woonkamer!

Voor wie?

De workshop is bedoeld voor iedereen die op een creatieve wijze zijn of haar situatie / verandering visueel wilt maken. 

Je kunt je aanmelden als: 

  • Bedrijf
  • Organisatie
  • Team
  • Individueel

De workshop | hoe werkt het?

Je start met het vaststellen van je doel: wat wil je bereiken met je moodboard?

Een doel kan heel persoonlijk zijn, of meer gericht op je werkomgeving.
Wij helpen je hier natuurlijk bij, zodat je het doel zo duidelijk mogelijk kunt formuleren. 

In deze workshop gebruiken wij de papieren versie van het moodboard. 

Het enige dat je nodig hebt voor het maken van het moodboard is een vel papier, een schaar, lijm en een stapel tijdschriften. 

Vervolgens ga je in de tijdschriften op zoek naar afbeeldingen en teksten die je aanspreken en knipt en scheurt deze uit.

Genoeg afbeeldingen verzameld?
Leg de plaatjes dan zo neer dat deze een mooie compositie vormen.

Vervolgens plak je ze vast op het papier. 

Je moodboard is klaar, we bespreken deze en je neemt het  mee naar huis.

Thuis hang je het op, iedere keer als je langs loopt zie je waar je heen wilt en je krijgt hierdoor focus! 

Het is voor mij belangrijk om mezelf te kunnen en mogen zijn. Ben gek op de kerst en decoreren. Voor mij komt er uit dat ik mijn droom achterna moet gaan een een eigen bedrijf ga starten in de creatieve sector.

 Wat gaan we doen:

  • Introductie van de trainer over de toepasbaarheid van het moodboard binnen zijn eigen werk en inspiratie.
  • Korte introductie van de deelnemers.
  • Interactieve opdracht vanuit de doelstelling van het moodboard.
  • Coffee Time.
  • Mindfulness moment, om met positieve energie aan het moodboard te beginnen.
  • We gaan aan de slag met het zoeken naar beeldmateriaal uit diverse magazines, kranten etc.
  • Het visueel maken van het moodboard door het beeldmateriaal te ordenen en te plakken.
  • Interactiviteit door het resultaat met elkaar te bespreken.

 Informatie

  • We werken met kleine groepen om zo iedereen veel persoonlijke aandacht te kunnen geven.
  • De workshop duurt ongeveer 3 uur.
  • Dit is inclusief koffie, thee, snacks en alle materialen die nodig zijn om een moodboard te maken.
  • Aan het eind van de workshop neem jij je moodboard mee.
  • Je kunt de workshop per groep van maximaal 10 personen maar ook individueel boeken. 
  • Kosten: op aanvraag.
Bij de workshop heb ik met een moodboard de doelgroep bepaald waar ik mij als online marketeer op wil gaan focussen. Dat is interieur en design. 
Het heeft mij goed geholpen om mijn intuïtie aan te spreken en duidelijkheid te krijgen. 
De trainer kon vanuit eigen ervaring en vanuit zijn creatieve kant deelnemers goed ondersteunen bij het maken van een moodboard. Dat sloot perfect aan bij de titel en het doel van deze workshop namelijk het vinden van je "Droombaan". Dank je wel Peter!
Pieter van de Laar
Peter is een inspirerende spreker die ons kennis liet maken met zijn vakgebied en bij iedere deelnemer feedback heeft gegeven op hun moodboard en hulp kon bieden waar nodig. Hij nam zijn tijd voor iedereen en dat was erg prettig!
CreativeLab020 Workshop Vision Board
Gerdien Huizen