Horeca & de kracht van Visual Merchandising.

Horeca & de kracht van Visual Merchandising.

Door Peter de Bie | Studio NRG Blue

Het is steeds lastiger om binnen de horeca met een nieuw en uniek concept te komen. 
Tegenwoordig lijken veel horecazaken qua inrichting op elkaar.

Visual merchandising kan helpen je zaak een eigen uniek karakter te geven en een belangrijke rol spelen bij het bereiken van je doelgroep.

Hotels zijn hier al een stuk verder in. 
De meeste grote hotels hebben een leuke winkel in of bij de lobby waar de kracht van visual merchandising goed zichtbaar is.
Ook voor de inrichting wordt gebruik gemaakt van visual merchandising technieken om sfeer aan te brengen en het verhaal te vertellen ( Storytelling ) waar het hotel voor staat en zo een eigen identiteit te geven.

Een mooi voorbeeld is het Conscious hotel in het Westerpark in Amsterdam. 
Storytelling in het restaurant en private dining, deze is ingericht als bibliotheek en een winkeltje met zowel food als mode.
Foto’s | Studio NRG Blue

Tip: Met name tijdens de feestdagen pakken de luxe hotels uit. 
Maak eind november tijd vrij voor een inspiratie tocht langs een paar hotels, echt de moeite waard!

Sfeervolle kerst vitrine Hotel De L’Europe in Amsterdam.
Foto | Studio NRG Blue

Laten we eens kijken hoe en waarom je visuele merchandising binnen de horeca kan toepassen.

Visuele elementen

De concurrentie tussen horecazaken is groot.
Je moet dus opvallen!
Dit kan door visuele elementen zoals bijvoorbeeld kleur, logo, stijl of verlichting op aantrekkelijke en inspirerende wijze te gebruiken. 

Mensen zijn visueel ingesteld en we weten allemaal: één beeld zegt meer dan duizend woorden. 
Denk goed na over je concept, wie wil je zijn en wat is je beoogde doelgroep.
Zorg dus voor een herkenbaar visueel element, dit kan bijvoorbeeld een opvallende kleur, logo maar ook een mooi behang zijn.
Verwerk dit element door in je gehele branding, van je website tot je menukaart.

Visueel element binnen de horeca: een mooi behang bij Foodbar Lola the green Aardvark in Amsterdam Oost. Deze gebruiken wij als visueel element binnen de gehele branding.
Foto | Visual merchandising | Styling | Studio NRG Blue

Beleving

Een ander belangrijk element is stemming en sfeer om zo beleving te creëren. 
De toon van beleving wordt overgebracht door het gebruik van kleur, verlichting en muziek. 

Kleur

Weet waar de kleur die je kiest voor staat.
Maak je al je muren rood of kies je voor naturel muren met rood als accent.
Lees meer over kleur in mijn blog: Tips & Tricks Visual Merchandising, Kleur  (zie link onderaan deze pagina).

Verlichting

Een zeer bepalend onderdeel van de beleving is verlichting. 
We kijken dan naar kleurtemperatuur.

De kleurtemperatuur geeft aan welke kleur licht een lichtbron uitstraalt. Dit wordt gemeten in Kelvin (K).
Hoe lager het aantal Kelvin, hoe warmer (roder) de lichtkleur, hoe hoger het aantal Kelvin, hoe koeler (blauwer) de lichtkleur.

In de retail is de kleurtemperatuur van de verlichting van bewezen belang. 
Een discounter wordt heel anders verlicht dan een exclusieve zaak.
Bij de discounter is verlichting meestal fel en erg wit en is vaak sfeerloos. In een exclusieve modezaak is de verlichting meer warm van kleur, meer sfeervol.
In de paskamer is het licht nog een tint warmer zodat de huid er net iets gezonder uitziet en niet ieder pukkeltje en putje zichtbaar is.

Deze bevindingen zijn ook goed in de horeca te gebruiken.

Sfeervol warm licht straalt romantiek uit terwijl hard wit licht een koude uitstraling heeft.
Kies voor de juiste basis lichtkleur om je zaak goed te verlichten, hierna kan je met sfeerverlichting accenten en sfeer toevoegen.
Probeer verschillende tinten wit uit om te zien wat het beste past bij de gekozen kleur van de inrichting maar ook of het eten er smakelijk blijft uitzien. 

Een van de meest populaire kleuren voor sfeerverlichting in de horeca is 2700 Kelvin deze kleurtemperatuur noemen we “zeer warm wit”
Deze lichtkleur heeft een oranje tint die perfect is om te relaxen. De ontspannen sfeer die het oproept zal een belangrijke rol spelen in het op gemak stellen van gasten.
Maak voor je gaat inrichten een goed lichtplan zodat er geen te donkere of juist te fel verlichte hoeken ontstaan waar je als gast liever niet wilt zitten.

Kelvin kleurtemperatuur overzicht, je ziet het verschil van warm naar koud licht.

Muziek

Ook de muziek welke je speelt is een grote sfeermaker. 
Let ook op hoe hard het geluid is op diverse plekken. Zorg dat je elkaar nog wel kunt verstaan als je aan tafel zit en er niet net een speaker naast of boven de tafel hangt. Kies voor muziek welke past bij je inrichting en doelgroep, niet welke je zelf het liefst thuis of in de auto hoort. Een combinatie kan natuurlijk wel, op deze manier leg je er ook iets van jezelf in, letterlijk de persoonlijke noot!

Groene sfeermakers

Planten
Een natuurlijke sfeermaker zijn planten.
Deze trend is overgenomen uit de hipster cultuur en nu niet meer weg te denken.
Planten werken sfeerverhogend maar kunnen bij minder goede verzorging ook onverzorgd staan.
Haal dus altijd de bruine bladeren weg. Heb je geen groene vingers, er is tegenwoordig ook mooie kunst te koop.
Pas dan wel op dat het niet te kitsch gaat worden. Een combinatie van kunst en echt is vaak een goede oplossing.

Bar Botanique in Amsterdam Oost- Foto: Chill Business

Bloemen
Een mooie bos bloemen bij de entree of op de bar is ook een fijne sfeermaker mits de bos er fris uitziet. Neem als vaas geen doorzichtig glas. 
Het water kan snel bruin worden en weg is het frisse gevoel.

Groen op je terras
Planten en bloemen op je terras geven een heerlijke uitnodigende sfeer. 
Dat beetje extra sfeer kan er voor zorgen dat de gasten in het voorbijkomen denken, hier ga ik zitten, dit ziet er zo gezellig uit. 
Pak dus gerust ook buiten uit met grote potten met planten en bloemen i.p.v. dat kleine plantje op tafel.

Terras van Lola the Green Aardvark met met bloemen en planten. Niet voor niks heet dit terras “Lola’s Magical Garden” 
Foto | Studio NRG Blue

Styling

Foodstyling

Het gebruik van eigen foto’s op je website en social media is een must!
Helaas zie ik te vaak stock foto’s voorbijkomen.
Stockfoto’s zijn voor algemeen gebruik gemaakt.
Deze vertellen niet het unieke verhaal van jouw product of sfeer, een gemiste kans!
Zorg dat je sfeerfoto’s afwisselt met productfoto’s, vertel een verhaal, gebruik Storytelling.
Met de juist gestylde foto’s welke een verhaal vertellen krijgt je website meer sfeer en is het meer eigen.
Je social media krijgt een boost aangezien unieke foto’s meer likes opleveren en dus meer zichtbaarheid opleveren.

Social media met eigen foto’s.
Styling | fotografie | Studio NRG Blue

De gedekte tafel

Een mooi gedekte tafel is een begrip in de retail.
Het is ook van belang in de horeca.
De keuze van je textiel, porselein en glaswerk kan je zaak meteen een heel andere sfeer geven.
Denk dan bijvoorbeeld aan een gekleurd glas tussen je gewone glazen of een servet met een leuk printje.
Je hoeft dus niet je hele servies te vervangen maar net een andere touch kan het verschil maken.

Sfeervolle gedekte tafel
Styling | Foto | Studio NRG Blue

De vakkenkast

Een handig basis element is de vakkenkast.
Hierin kan je op een inspirerende wijze het verhaal van je zaak vertellen en werkt sfeerverhogend.
Maar je kunt deze ook gebruiken voor de bijverkoop als je huisgemaakte chutney of koekjes zodat de gasten er thuis van kunnen genieten. Zet de kast dus op een opvallende plaats zodat deze bij het afrekenen goed zichtbaar is.

Vakkenkast voorbeeld – Styling | Visual merchandising | Studio NRG Blue

In de vlog  Inrichten vakkenkast laat ik zien hoe je een vakkenkast kan inrichten.
Deze vind je onderaan dit artikel.

Vakkenkast met huisgemaakte chutney & jam.
Visual merchandising | Studio NRG Blue

Menukaart

Een niet onbelangrijk onderdeel is de menukaart.
Hoe ziet deze er uit? 
Het kan een simpel A4tje zijn met een opsomming van de gerechten en drankjes maar je kan hier ook je fantasie laten gaan en er iets speciaals van maken. 
Verwerk je huisstijl en je huiskleuren in de menukaart.

Inspiratie voorbeelden van menukaarten welke ik gebruik voor mijn nieuwe project voor Lola the Green Aardvark: een inspirerende menukaart ontwerpen.

Maak van je raam een etalage

Voor Foodbar Lola the Green Aardvark in Amsterdam hebben wij het concept bedacht en uitgevoerd om de Take Away meer onder de de aandacht te brengen.
Dit door van het raam een kleine etalage te maken.
Meer hierover in mijn blog: Take Away & Visual Merchandising, je raam als etalage welke onderaan dit artikel vindt.

Take Away etalage
Styling | Visual merchandising | Grafisch ontwerp | Studio NRG Blue

Ik hoop je met dit artikel wegwijs gemaakt te hebben wat visual merchandising kan betekenen binnen de horeca.
Hieronder de linkjes naar de genoemde artikelen.

Heb je hulp nodig om je zaak meer sfeer te geven, neem gerust contact met mij op!

Link: Blog over kleur

Link: Vlog inrichten vakkenkast

Link: Blog Take Away etalage