
Tips & Tricks visual merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
Inspiratie:
Visual merchandising begint met inspiratie opdoen. Je hebt inspiratie nodig om een project te starten.
Een woord met betekenis: spiritus in het Latijn en betekent ‘geest’. Woorden die je in een woordenboek zult terugvinden bij inspiratie zijn onder andere: bezieling, inval, ingeving, inademing en levenwekkende kracht.
Wat betekend inspiratie:
Een woord met betekenis: spiritus in het Latijn en betekent ‘geest’. Woorden die je in een woordenboek zult terugvinden bij inspiratie zijn onder andere: bezieling, inval, ingeving, inademing en levenwekkende kracht.
Goede ideeën krijgen en enthousiast worden.
Zonder inspiratie geen motivatie!
Als visual merchandiser of retail stylist haal ik mijn inspiratie uit veel verschillende bronnen. Ik neem je mee in mijn inspiratiewereld.
Hier voor mij de meest belangrijke op rij:
Social media | media
Social media:
Is een belangrijke inspiratie bron, de hele wereld komt aan je voorbij zonder dat je op reis hoeft.
Ik deel door mijn projecten dan ook op Instagram, LinkedIn en Facebook.
Dit om andere te inspireren maar het kan met de juiste content voor mij ook nieuwe klanten genereren. Dit geld natuurlijk ook voor de ondernemer, meer klanten is meer omzet. Vergeet ook Pinterest niet.
Deze moet je zeker volgen op Instagram: vmglobaldesign | visualmerchandisingdaily

Media:
Vergeet ook de media niet zoals vakbladen en tijdschriften als Inretail, Voque of AD (Architectural Digest).
De bijlages van de krant zoals FD persoonlijk van het Financieel Dagblad of de PS van het Parool zitten ook boordevol inspiratie.
Heb je Netflix, hier staan inspirerende programma’s en documentaires op zoals:
- Restaurants on the edge (restylen van restaurants over de hele wereld)
- Next in Fashion (mode ontwerpwedstrijd met internationale kandidaten)
- 7 days out (afl. 1 Karl Lagerfeld voor Chanel)
Inspiratie ligt op straat
Als ik buiten loopt neem ik vaak wat meer de tijd, kijk om mij heen, er is overal street-art, mensen die er net iets anders bijlopen of een accessoire anders gebruiken.
Ofwel inspiratie voor de volgende display of etalage ligt op straat!

Expositie | beurs
Ga naar een mooie expositie:
Ook hier doe ik veel inspiratie op.
Natuurlijk door de kunstwerken maar ook hoe is het tentoongesteld, kijk naar de belichting, het kleurgebruik, de routing.
Vaak zijn er ook interactieve mogelijkheden als een film bekijken, leuk op de foto met de photobooth en deze dan op social media plaatsen. Laat je meteen aan je klanten zien dat je zelf ook inspiratie op doet.
Bezoek een beurs:
Zelf ontwerp ik ook beursstands dus is het voor mij een must om beurzen te bezoeken. Maar ook als je zelf geen stand ontwerpt is er een overdaad aan inspiratie te vinden.
Stand zijn er in alle soorten en maten, soms standaard maar kunnen ook inspirerend en verassend zijn qua presentatie.
Ik kijk vooral naar de wijze van branding van het merk.
Een fijne toegankelijke beurs is bijvoorbeeld de ShowUp, de ultieme inkoopbeurs voor woonaccessoires en cadeau-artikelen. De vakbeurs richt zich op inkopers van woon- en gift stores, concept stores, webshops, warenhuizen en museumwinkels. Ook stylisten, pers en bloggers komen langs om inspiratie op te doen.
Horeca | hotel:
Tegenwoordig zit een restaurant / bar of hotel ook vol beleving en dus inspiratie.
Een voorbeeld is het Consious Hotel in Amsterdam Westerpark.
Een mengeling van retro/vintage design met een vleugje industrieel en een rariteitenkabinet. Met een prachtige private diner in bibliotheek sfeer.

Winkels
En natuurlijk bezoek ik winkels, veel winkels. Van groot tot klein, van het luxe segment tot de zelfstandige.
Maak een praatje met de medewerkers in de winkel, zo kom je meer te weten over het merk en je zult merken dat de interesse die je toont je een vrijbrief geeft om foto’s te mogen maken, ik vraag het altijd even netjes.
Maak foto’s van de etalages, displays binnen of als je een mooie wandpresentatie ziet.
Een paar voorbeelden:
- Een prachtig pand is de glazen winkel van Hermès in de PC Hoofdstraat nr 94.
- Pols Potten aan de KNSM laan 39 heeft altijd inspirerende etalages.
- Lego store Kalverstraat 57, een winkel vol beleving.

Maak tijd voor inspiratie en reserveer hiervoor in je agenda een dag of middag en maak er een feestje van.
Relax, ga lekker lunchen, even in het zonnetje zitten op een terrasje.
Maak een leuke selfie voor je Instagram en Facebook, zo laat je zien dat je bezig bent met zelfontwikkeling.
Je hebt een leuke dag of middag en je zit boordevol inspiratie!
Vergeet niet met je telefoon foto’s te maken van wat je ziet. Niets is zo fijn om terug te kunnen kijken en je hebt deze foto’s later ook nodig. Soms zie je iets, maakt een foto en gebruikt deze foto dan op dat moment niet. Delete deze foto’s niet, deze inspiratie kan later, soms veel later van pas komen.

Heb je inspiratie opgedaan, maak hiervan dan een Vision Board om je idee visueel te maken. Hier volgende week meer over.
Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop.
Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops.