Tips & Tricks visual merchandising | Wat is v.m.

Visual merchandising tips & tricks wat is | Studio NRG Blue

Tips & Tricks visual merchandising 

door Peter de Bie van Studio NRG Blue.

Je hoort vaak “visual merchandising, ik heb er wel over gehoord maar weet er eigenlijk weinig van”.
Mensen vragen aan mij: wat doe jij nou precies voor werk en hoe kom je op de ideeën? Waarom is visual merchandising nou zo belangrijk? Wat is het doel? Hoe werkt het?

Op deze vragen en meer ga ik antwoord geven in mijn wekelijkse blog.

Om te beginnen wat doet een visual merchandiser en wat is visual merchandising?

Wat doet een visual merchandiser?

Een visual merchandiser richt een winkel of winkeletalage in, ontwerp en bouwt commerciële displays of is verantwoordelijk voor het ontwerp en de presentatie van de beursstand van een bedrijf of organisatie op beurzen. Een visual merchandiser is met andere woorden verantwoordelijk voor een aansprekende presentatie van te de verkopen producten of diensten in een winkel of op een beurs. 
Een visual merchandiser wordt ook een retail stylist genoemd.

Uitrol concept visual merchandising voor Holland & Barrett | Studio NRG Blue

Over het algemeen houdt een visual merchandiser zich bezig met het volgende :

  • Ontwerpen van nieuwe presentaties en concepten
  • Vision board maken om de gekozen richting visueel te krijgen
  • Retail styling
  • Inrichting van etalages, displays, presentatietafels, showrooms en beursstands
  • Bewaken van het imago/huisstijl
  • Opstellen van visual merchandising handleidingen
  • Verbeterpunten opstellen en doorvoeren wat betreft de look & feel van de ruimte
  • Bijhouden van trends en ontwikkelingen op visual merchandising en styling gebied
  • Verzorgen van trainingen 
  • Routing bepalen
  • Signing ontwerpen

Wat is visual merchandising?

Visual merchandising omvat alle activiteiten die gericht zijn op het zo aantrekkelijk en inspirerend mogelijk presenteren van het assortiment om zo de verkoop te bevorderen. 
Je gebruikt hiervoor de juiste visual merchandising materialen en decoratie om beleving toe te voegen.
Denk er wel aan dat het product leading is en niet de decoraties de overhand krijgen. 
Een belangrijk element is het creëren van een etalage met ‘stopkracht’, die ervoor zorgt dat mensen niet voorbijlopen, maar de winkel binnengaan (hierover in een later blog meer).

YARRAH window Whole Foods Market London | Studio NRG Blue | Etalage met stopkracht.

Het is ook een belangrijk wapen tegen de online verkopen. Wat is er niet leuker dan in een sfeervolle inspirerende winkel een leuk cadeau voor iemand te kopen welke ook nog eens mooi is ingepakt. Toch veel leuker dan online iets aanklikken!

De wereld en klanten zullen blijven veranderen, dus je winkel ook. 
Het bijhouden van trends op het gebied van etalages, presentaties en styling is essentieel. 

Als de klant door de visuele aantrekkingskracht met het gekochte product en een tevreden gevoel de winkel uitloopt, is de missie van visual merchandising geslaagd!

Hoe kom je nou aan ideeën voor een vernieuwende visual merchandising.
Hier volgende week meer over, dan is het thema “inspiratie”.

Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, je kunt ook advies vragen van een professioneel visual merchandiser of een workshop volgen.

Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops.