Tips & Tricks visual merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
Het voortraject
Een goede voorbereiding is het halve werk!
Opdracht
Je krijgt een leuke opdracht van een bestaande of nieuwe opdrachtgever om een nieuw visual merchandising project te starten.
Je zit boordevol inspiratie (zie mijn vorige blog) en klaar voor het nieuwe project.
Hoe pak je dit het beste aan?
In vier fases neem ik je mee hoe je je goed voorbereid op een nieuw project.
Inventarisatiefase
Plan een meeting waarbij je uitgebreid alle wensen en behoeften van je opdrachtgever gaat bespreken. Aan de hand van gerichte vragen krijg je een idee waar deze heen wil met het merk of de winkel / stand.
Vraag naar alle relevant informatie zoals:
- plattegronden
- neem of vraag foto’s hoe het er nu uitziet
- afmetingen van meubilair en de etalages
- welke ideeën heeft de klant zelf
- wat zijn de gewenste kleuren
- welke stijl spreekt de klant aan
- zijn er verbeterpunten
- wat gaat er goed
En niet onbelangrijk:
Wat is het budget?
Je kan het mooiste van het mooiste bedenken maar is hier ook budget voor?Inventariseer wat er aan visual merchandising materiaal aanwezig is.
Wat kan je hergebruiken. Zo ben je duurzaam bezig, de opdrachtgever is goedkoper uit en ziet dat je creatief bent.
Tip: Bespreek dat je foto’s van het eindproduct op je eigen social media en website plaatst, dit voorkomt later discussies, zet dit ook in je algemene voorwaarden!
Na het inventariseren ga je aan de slag om het gesprek puntsgewijs uit te werken.
Mail deze punten naar de opdrachtgever.
Dit geeft voor beide inzicht wat er besproken is en welke afspraken gemaakt zijn.
Niet onbelangrijk: Stuur je algemene voorwaarden en een opdrachtbevestiging mee. Vraag om bevestiging en of er nog onduidelijkheden zijn.
Ontwerpfase
Het ontwerpen, visualiseren en presenteren van het visual merchandising plan.
Dit zijn belangrijke punten waar je ontwerp aan moet voldoen:
- Het maken van het vlekkenplan waarbij je kijkt naar de lay-out en je voorstellen doet van verbetering
- Kijk of de focuspunten en landingzones op de juiste plek staan
- Het maken van een schetsontwerp van de etalage, het belangrijkste focuspunt of de stand
- Geef aan wat je gaat hergebruiken
- Wat heb je aan nieuwe visual merchandising materialen nodig
- Het maken van een (digitaal) Vision Board met sfeerbeelden.
Vision board:
Een vision board is een collage die bestaat uit afbeeldingen, tekst en voorbeelden van objecten in een compositie.
Deze gebruik je om je creativiteit te stimuleren en jouw idee over het bepaalde onderwerp visueel zichtbaar te maken en over te brengen. Dit werkt motiverend en stimulerend.
Visuele verwerking gaat sneller.
Bijna alle informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is visueel, we denken in afbeeldingen. Daarnaast verwerken we visuele informatie ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekst. Visuele content inzetten is dus eigenlijk heel logisch. Een vision board laat meteen zien waar je met de visual merchandising heen wilt qua sfeer en beleving.
Maak van deze punten een mooi opgemaakt pdf en stuur deze aan je opdrachtgever.
Realisatiefase
Na goedkeuring van je ideeën maak je een planning en ga je lekker aan de slag.
Denk hierbij aan:
- Welke dag het rustig in de winkel is zodat je de klanten niet in weg loopt, soms is het handig om na sluitingstijd te starten
- Zijn al de visual merchandising hulpmiddelen voorradig bij de leverancier
- Samenwerken, het is fijn als je opdrachtgever zelf, of iemand van de winkel / het bedrijf meeloopt op de dag van uitvoering
- Deze kan nu vragen stellen. Hierdoor begrijpt men wat je aan het doen bent en het waarom
- Maak een selfie of vraag iemand een foto te maken als je aan het werk bent. Leuk om te posten op social media
- Het kan ook voorkomen dat de klant alleen het concept afneemt en de uitvoering zelf doet. Mijn tip hierbij is dan: kijk mee tijdens de opbouw via Whatsapp video.
- Geef aan wat er beter kan maar ook wat er goed uitziet
- Maak of vraag om foto’s, deze plaats je natuurlijk op je social media en op je website als case
- Als je opdrachtgever tevreden is, vraag een testimonial. Plaats deze op social media en je website.
Nazorgfase
Het project is afgerond en ziet er geweldig uit. Het is van groot belang dat de visual merchandising bijgehouden gaat worden. Zonde als het er na drie weken niet meer goed bijstaat.
Tip: Geef een speciale visual merchandising training aan de medewerkers en maak een visual merchandising handleiding voor het project.
Hoe je deze maakt, daar komt een speciaal blog over.
Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop. Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops.
Bijvoorbeeld de workshop Vision Board maken i.s.m. Creativelab020.