Kleur Tips & Tricks Visual Merchandising

Kleur blog visual merchandising | Studio NRG Blue

Tips & Tricks Visual Merchandising

Door Peter de Bie van Studio NRG Blue

Het belang van kleur binnen de retail en horeca.

Of het nu gaat om kleding, cosmetica, een nieuwe bank of een lekker gebakje: kleur is cruciaal bij onze aankoop of keuze.
Zo is witte slagroom aantrekkelijker dan groene, en rode tomatensoep ziet er lekkerder uit dan blauwe.

Wat is kleur:

Kleuren worden bepaald door het licht. 
Licht bestaat uit zeven hoofdkleuren, die allemaal in een vaste volgorde staan: rood, oranje, geel, groen, blauw, donkerblauw en violet. 
Deze vormen samen het spectrum. 
Doordat deze lichtstralen weerkaatsen is kleur waarneembaar.

Je kunt een prisma gebruiken om licht van verschillende golflengten in verschillende richtingen af te buigen om zo het spectrum te kunnen bekijken.
Uitzonderingen: zwart absorbeert alle kleuren die in de lichtstralen zitten, wit weerkaatst alle kleuren.

Hoe kies je de juiste kleur?

Om dit te kunnen moet je meer over de betekenis van kleuren weten en waar deze voor staan.
Zo weten we allemaal waar groen (tevredenheid, veiligheid) en rood (ontevredenheid, gevaar) voor staat.
Denk hierbij aan de feedback smiley. 
Als consument weet je zonder uitleg een knop in te drukken om zo je niveau van service aan te geven. 
Groen een geweldige service, naar rood voor een tegenvallende service.

HET EFFECT VAN KLEUR IN JOUW ZAAK

Kleur bepaald de sfeer en uitstraling. Het belang van kleur wordt onderschat.
Voor 85% van de consumenten is kleur één van de belangrijkste redenen om een product te kopen dus ook om je winkel of zaak binnen te lopen

Lichte en koele kleuren geven een ruimtelijk gevoel. Deze kleuren maken de ruimte optisch groter.
Voor een intieme sfeer gebruik je een combinatie van donkere en warme kleuren. Deze kleuren maken de ruimte optisch kleiner.
Daarnaast heeft kleur ook effect op de gemoedstoestand klanten en gasten.
Ben je bijvoorbeeld een prijsvechter, dan gebruik je veel rood.
Ben meer van de natuurlijke producten, dan gebruik je veel groen tinten.
Als je weet wat welk effect kleur heeft op de gemoedstoestand en het interieur, kun je een bewuste keuze maken.
Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur.

Complementaire kleuren zijn de kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel.
Dit is voor geel bijvoorbeeld paars en voor rood groen.
Deze kleuren staan mooi bij elkaar binnen een interieur of display omdat ze opvallen en een mooi kleur-op-kleur contrast creëren.
Goed om te gebruiken bij color blocking. (hier in een later blog meer over)

Denk hier aan bij de kleurkeuze van je interieur. 

Weet waar de kleur die je kiest voor staat. Maak je al je muren rood of kies je voor naturel muren met rood als accent. Lees meer over kleur in mijn blog: Tips & Tricks Visual Merchandising, Kleur (zie link onderaan deze pagina).

Een overzicht van de belangrijkste kleuren en waar deze onder andere voor staan.

ROOD
De effecten van rood zijn stimulerend  en activerend.
Rood straalt kracht uit en heeft letterlijk stopkracht, denk maar eens aan verkeersborden. 
In een overwegend rode ruimte wordt actiever maar ook onrustig.
Maar pas op, rood staat ook voor de kleur van opruiming en goedkoop, dus gebruik deze kleur met mate.
Rood staat voor: Vastberaden, Romantiek, Opwinding, Energiek, Gevaar, Moedig, Kracht, Passie, Actie, Agressief, Ontevredenheid

ORANJE
Je krijgt van deze kleur een positief gevoel. Het is een opwekkende en euforische kleur die voor nieuwe energie zorgt en wekt de eetlust op.
Maar pas op, de kleur wordt door Nederlanders natuurlijk ook geassocieerd met Koningsdag en voetbal. EasyJet heeft gezorgd dat de kleur voor goedkoop kan overkomen, dus gebruik ook deze kleur met mate. 
Oranje staat voor: Creativiteit, Positiviteit, Innovatie, Modern, Plezier, Hollands, Inspirerend, Warmte, Waarschuwing, Eetlust

GEEL
Geel is vrolijk, de kleur van de zon en is sprankelend, geeft een gevoel van geluk, warmte, vreugde en blijdschap. 
Het is een stimulerende kleur en geeft energie. 
Geel laat licht dat binnenvalt reflecteren.
Met geel kun je goed accenten aanbrengen, waardoor het vaak gebruikt wordt in advertenties met aanbiedingen.
Maar pas op, een overwegend gele ruimte maakt onrustig, je verliest er snel je geduld.
Geel staat voor: Optimistisch, Nieuwsgierig, Enthousiast, Vriendelijk, Zonnig, Vrolijk, Speels, Geluk, Warmte, Licht

ROOD De effecten van rood zijn stimulerend en activerend. Rood straalt kracht uit. Rood heeft letterlijk stopkracht, denk maar eens aan verkeersborden. In een overwegend rode ruimte wordt actiever maar ook onrustig. Maar pas op, rood staat ook voor de kleur van opruiming en goedkoop, dus gebruik deze kleur met mate. Rood staat voor: Vastberaden, Romantiek, Opwinding, Energiek, Gevaar, Moedig, Kracht, Passie, Actie, Agressief, Ontevredenheid ORANJE Je krijgt van deze kleur een positief gevoel. Het is een opwekkende en euforische kleur die voor nieuwe energie zorgt en wekt de eetlust op. Maar pas op, de kleur wordt door Nederlanders natuurlijk ook geassocieerd met Koningsdag en voetbal. EasyJet heeft gezorgd dat de kleur voor goedkoop kan overkomen, dus gebruik ook deze kleur met mate. Oranje staat voor: Oranje, Creativiteit, Positiviteit, Innovatie, Modern, Plezier, Hollands, Inspirerend, Warmte, Waarschuwing, Eetlust GEEL Geel is vrolijk, de kleur van de zon en is sprankelend, geeft een gevoel van geluk, warmte, vreugde en blijdschap. Het is een stimulerende kleur en geeft energie. Geel laat licht dat binnenvalt reflecteren. Met geel kun je goed accenten aanbrengen, waardoor het vaak gebruikt wordt in advertenties met aanbiedingen. Maar pas op, een overwegend gele ruimte maakt onrustig, je verliest er snel je geduld. Geel staat voor: Optimistisch, Nieuwsgierig, Enthousiast, Vriendelijk, Zonnig, Vrolijk, Speels, Geluk, Warmte, Licht

Pop-Up shop Solidaridad, door gebruik te maken van geel, bruin en groen tinten heeft deze Pop-Up shop een natuurlijke en organische uitstraling.

Concept en inrichting Studio NRG Blue.

BRUIN
De kleur bruin geeft een gevoel van veiligheid en maakt ontspannen. 
Het is de kleur van van hout en van aarde. 
De bruine kleur wordt veel gebruikt voor producten en bedrijven in het buitenleven of organische en duurzame producten. 
Bruin is een mannelijke kleur. 
Omdat bruin samengesteld wordt uit verschillende kleuren is het makkelijk te combineren.
Bruin staat voor: Authentiek, Organisch, Mannelijk, Ervaring, Aarde, Stoer, Ruw, Stijlvol, Gewichtig, Stabiel, Duurzaam

GROEN
Groen is de kleur van de natuur en geeft een ruimte geeft rust en ontspanning en onderdrukt honger. De kleur geeft een ruimte balans en evenwicht. Een combinatie van verschillende groentinten  geven een ruimte een harmonieuze uitstraling.
Doordat de mens er zo gewend aan is groen te zien kan dit in allerlei producten en ontwerpen verwerkt worden zonder dat het storend is voor het oog. 
Groen staat voor: Gezondheid, Duurzaam, Stabiliteit, Natuur, Balans, Leven, Milieu, Groei, Rust, Vers, Tevredenheid, Veiligheid

BLAUW
De kleur van de lucht en de zee geeft een ruimtelijk gevoel. 
Blauw wordt gezien als de kleur van duidelijke communicatie.
In een blauwe ruimte wordt je productief.
Combineer gerust verschillende blauwtinten. Meerdere tinten in een ruimte geven meer balans dan één kleur.
Blauw staat voor: Professioneel, Betrouwbaar, Intelligentie, Autoriteit, Oprechtheid, Stabiel, Rust, Fris,Technisch, Vriendelijk

PAARS
Paars wordt samengesteld uit de kleuren rood en blauw. Paars komt in de natuur niet zoveel voor en wordt daarom ook wel eens als ‘kunstmatig’ gezien. Maar de combinatie van twee sterke kleuren maakt het een geliefde kleur, het koude van blauw en het warme van rood. Het lichte paars is een favoriete kleur van kinderen en ook kunstenaars gebruiken de kleur graag
De kleur werkt opbeurend en kalmerend.
Paars staat voor: Spiritualiteit, Creativiteit, Fantasie, Mysterie, Wijsheid, Adel, Luxe, Vrouwelijk, Artistiek, Daadkracht

ROZE
Roze is de kleur van vrouwelijkheid en zorgt voor kalmte en verzoening.
Het oogt zacht en wordt als kalmerend ervaren
Passionele associaties zijn liefde, drama, flirten en spannend. Vanwege deze kanten van de kleur, wordt hij vaak gebruikt in relatie tot de liefde.
Roze staat voor: Genegenheid, Zachtaardig, Mededogen, Verzorging, Vrouwelijk, Fijnzinnig, Intuïtief, Lief, Zacht, Kwetsbaar, Verbondenheid

Kleur blog visual merchandising | Studio NRG Blue

Victoria Beckham Store Londen | Geheel grijs met witte winkel met als steunkleur de bruine bankjes. Door deze combinatie straalt de winkel luxe uit.

Foto: Studio NRG Blue

WIT, ZWART  en GRIJS
Samen met wit en zwart behoort grijs tot de achromatische (neutrale) kleuren, die in tegenstelling staan tot de bonte en dat betekent letterlijk dat dit kleuren zijn ‘zonder een echte kleur’ 
Zwart, wit en grijs kunnen wel goed met alle kleuren gecombineerd worden. In de kleurmenging is grijs een mengsel van zwart en wit dus een donkere wit of een lichte zwart.

WIT
Wit is de kleur van de puurheid en laat een ruimte groter lijken.
Een geheel witte ruimte komt steriel en sfeerloos over. 
Gebruik in een witte ruimte dan ook een steunkleur om sfeer te creëren.

Wit stimuleert tot opruimen want iedere onregelmatigheid is direct zichtbaar.
Wit staat voor: onschuld, luxe, eenvoud, licht, puur, neutraal, tijdloos, Perfectie, Optimistisch, Oprecht, Kalmte

ZWART
Zwart neemt het licht letterlijk weg. 
Gebruik dus nooit uitsluitend zwart, dat geeft een somber gevoel. Je kunt zwart wel goed toepassen als accentkleur. 

Het is een kleur die waardigheid en aanzien kent en daardoor vaak gebruikt wordt om status, autoriteit, elegantie en stijl uit te drukken. 
Tegelijkertijd wordt de kleur ook gebruikt om te rebelleren, denk bijvoorbeeld maar eens aan rebellerende tieners, punk en krakers.

Geraffineerd toegepast geeft zwart een chique karakter.
Zwart staat voor: Invloedrijk, Dominant, Mysterie, Elegantie, Formeel, Kracht , Autoriteit, Tijdloos, Macht, Rebellie, Zakelijk

GRIJS
Grijs wordt vaak geassocieerd met saai, terwijl antraciet (donkergrijs) geassocieerd wordt met luxe. 
Het is over het algemeen een neutrale, verfijnde kleur. 
Grijs roept op zich geen emoties op en kan daardoor heel goed met andere kleuren gecombineerd worden. 
Grijs staat voor: Autoriteit, Neutraal, Formeel, Somber, Zakelijk, Stabiel, Solide, Strak, Verfijnd, Tijdloos, Luxe

Tot slot:

Nu je de betekenis van kleuren kent, kun je er gebruik van maken voor het interieur van je winkel of horeca uiting. 
Kies een hoofdkleur welke het best bij je doelgroep past. 
Veel verschillende kleuren door elkaar gebruiken kan dat zorgen voor chaos. Stem kleuren op elkaar af, zorg voor de juiste harmonie.

Neem de betekenis van kleur ook mee in je logo ontwerp of je website. 
Denk aan je totale branding.