De regel van drie

blog visual merchandising regel van 3 cover | Studio NRG Blue

Tips & Tricks visual merchandising

Door Peter de Bie van Studio NRG Blue

De regel van drie

Een opsomming van drie heeft niet alleen een bepaald ritme, maar is vooral ook goed te onthouden. Het wekt de indruk van volledigheid. 

Het getal 3 is het kleinste getal om een patroon mee te maken. Kleine patronen worden door mensen makkelijker begrepen en onthouden dan grotere complexe patronen. 

Dat geldt ook voor communicatie, of dat nou over reclame, een dienst of productpresentatie gaat.

In de fotografie 

Door de foto te verdelen in drie horizontale en verticale vlakken creëer je spanning en energie in de compositie.
Kijk maar op je fotocamera als je gebruik maakt van het raster.
Een groep van drie op een foto wekt interesse om naar te kijken.

In reclame. 

Krachtige reclame-slogans.
Drie kleine woorden die meteen een heel merk vertegenwoordigen. 

Nike: Just do it

Mc Donald’s: I’m lovin’ it.

In de retail

De kracht van herhaling.
Wanneer je een display maakt, probeer dan te werken met herhaling.
Het maakt je presentatie meer gebalanceerd. De reden hiervoor is dat onze ogen snel vallen op iets wat symmetrisch en gebalanceerd is.
Dit vinden we aantrekkelijker om naar te kijken.

In de retail De kracht van herhaling. Wanneer je een display maakt, probeer dan te werken met herhaling. Het maakt je presentatie meer gebalanceerd. De reden hiervoor is dat onze ogen snel vallen op iets wat symmetrisch en gebalanceerd is. Vinden we aantrekkelijker om naar te kijken.
Etage Holland & Barrett, 3 blokken met daarop telkens 3 producten in een rij van 3. Concept Studio NRG Blue voor Holland & Barrett.

Werk telkens met sets van drie. 


Zet drie producten naast elkaar of bij elkaar in plaats van één. 

Je kunt ook in groepjes van drie werken.
Door drie stapels te maken gebruik je deze regel nog steeds maar kan je wel meer producten laten zien in je display of etalage.

Werk telkens met sets van drie. Zet drie producten naast elkaar of bij elkaar in plaats van één. Je kunt ook in groepjes van drie werken. Door drie stapels te maken gebruik je deze regel nog steeds maar kan je wel meer producten laten zien in je display of etalage.
De regel van 3 pas ik toe in mijn presentaties, afbeelding van mijn vlog over visual merchandising: zonnecosmetica.

Door je producten strategisch te presenteren, verander je de behoefte van ‘Ik wil dit graag’ naar ‘Ik heb dit echt nodig”.

Denk vanuit een thema (b.v. food, een stad, kerst, lente, of een kleur), dit versterkt de boodschap van je presentatie.

Door je producten strategisch te presenteren, verander je de behoefte van ‘Ik wil dit graag’ naar ‘Ik heb dit echt nodig”. Denk vanuit een thema (b.v. food, een stad, kerst, lente, of een kleur), dit versterkt de boodschap van je presentatie.
Podium met drie figuren in thema Jeans / blauw-wit | Styling en visual merchandising Studio NRG Blue

De regel van drie heeft zijn waarde al op vele manieren bewezen en helpt je om je boodschap aan de klant kort, bondig en begrijpelijk te houden.

De koopbeslissing van de klant hangt niet alleen af van de kwaliteit en de prijs van een product, een mooie en inspirerende presentatie kan de doorslag geven.

Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop. Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops. Bijvoorbeeld de workshop Visual Merchandising of bekijk mijn vlogs