Storytelling

Blog Storytelling Visual Merchandising | Studio NRG Blue

Storytelling

Door Peter de Bie van Studio NRG Blue

Storytelling, verhalen vertellen is zo oud als de mensheid zelf. 

We zijn constant op zoek naar een goed verhaal of creëren zelf een verhaal.  
Als je een goed verhaal kunt vertellen, wordt dat onthouden. 
Storytelling is gebaseerd op het idee dat mensen informatie beter onthouden wanneer het wordt verteld als een verhaal in plaats van een lijst met feiten.

Mensen denken in plaatjes en onthouden deze ook beter.

In de retail

Storytelling in de retail is een must bij het creëren van een geweldige winkel ervaring.
Het helpt om persoonlijke interactie te creëren.
Tevens spreekt Storytelling de emotie aan en werkt inspirerend.
Het trekt de aandacht van de klant en zal de klant doen terugkomen.

De etalage

De beste plek van de winkel om je verhaal te vertellen is de etalage. 
De etalage is een geweldige manier om nieuwsgierigheid bij de klant te wekken waardoor ze de winkel binnenkomen.
Vertel hier dan ook je verhaal om zo klanten te inspireren met de juiste goederen, signing en props.

Probeer met de etalage een verhaal te vertellen.
Neem hiervoor een denkbeeldige doelgroep in gedachte en denk dan wat deze persoon zal aanspreken of waar het merk voor staat. 
Wat is de stijl, wat voor accessoires of wat voor gadgets, wat voor kleuren of materialen. 

Ofwel maak een profiel van de doelgroep of het merk. 

Het verhaal: de vrolijke huisdieren op het raam zijn blij omdat ze Yarrah diervoeding krijgen. Door de stoere wijze van presenteren spreekt dit ook een jonge doelgroep aan. 
Concept | Styling Studio NRG Blue voor YARRAH

In-store

Maar onderschat storytelling in de winkel zelf niet.
Dit kan door een mooi focuspunt neer te zetten maar ook in je schappen en meubels.
Je hoeft niet meteen te investeren in displaymaterialen om storytelling te realiseren. 
Vertel je verhaal met de verkoopgoederen. 

Het verhaal: tafel met zonnecosmetica, voeg hier dan ook een lekker masker toe, een scrub en een aftersun. Plaats er een plant bij en je hebt al een verhaal. Het werk ook omzet stimulerend omdat je klanten op ideeën brengt.

Concept | Styling Studio NRG Blue voor Holland & Barrett.

Informatie 

Storytelling om regels aan te geven.
Regels kunnen de klant overrompelen en klanten nemen vaak de tijd niet om te lezen. Het verstrekken van informatie door middel van afbeeldingen zal eerder gezien worden en sneller opgenomen worden. Gebruik hiervoor symbolen gecombineerd met tekst. 
Zo vertel je een verhaal in stripvorm.

Het verhaal: Corona en retail.
De winkels van Bruna zijn open maar er zijn regels aan welke de klant zich te houden heeft.
Door een combinatie van beelden en woorden ziet en begrijpt de klant snel wat de regels zijn in de winkel. 

Merk en het verhaal 

Maak klanten bewust van je merk 
Merken die de klant hun verhaal goed kunnen vertellen, zijn gedenkwaardiger en winstgevender.

Denk aan Coca Cola en de Kerstman. In de kerstperiode kom je deze overal tegen, op de televisie in het reclame blok, daarna op de abri’s in de stad en tenslotte in de supermarkt met een grote display. Het wekt het gevoel van nostalgie op, je neemt een stukje van het verhaal mee naar huis.

Storytelling zorgt ervoor dat de klanten zich onderdeel voelen van het merk.

Storytelling is dus op vele manieren te gebruiken in je winkel of voor je merk.
Wil je storytelling ook in jouw winkel gebruiken maar heb je hierbij hulp nodig, wij helpen je graag  met je verhaal te vertellen.

Neem contact op met Peter de Bie van Sudio NRG Blue.