
Tips & Tricks visual merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
Stopkracht
Stopkracht is een begrip uit de reclamewereld en een belangrijke marketingtool binnen de retail. Een goed product, aanbieding of opmaakpunt heeft de kracht om de haastige klant tot stoppen te brengen, te inspireren en uiteindelijk om te kopen.
Stopkracht begint met de landingszone en de gouden driehoek.
De landingszone
De landingszone is de ruimte direct bij de ingang van de winkel. Bij binnenkomst moet de klant eerst wennen aan de nieuwe omgeving. Laat deze dus wennen aan het licht, de muziek en de sfeer in de winkel. Zorg dan ook dat de eerste meters van je winkel rustig zijn ingericht, niet meteen met schreeuwende aanbiedingen of een enorm opmaakpunt.
Stel de klant op zijn gemak.
Hierna stapt de klant de gouden driehoek binnen en beslist of de winkel interessant is en hier wil kopen.
Vandaar de naam gouden driehoek: wennen, inspireren, beslissen.
Belangrijk hierin zijn de zichtlijnen.
Dit zijn denkbeeldige lijnen welke de klant met zijn oog volgt. Als de klant daar niet wordt geïnspireerd dan is hij ook zo weer weg. Kijk daarom altijd vanuit de klant naar je winkel liefst vanaf de deurmat. Raak je geïnspireerd om te kopen?
Tip: Kijk niet alleen zelf maar vraag ook eens een kennis om oprecht te vragen wat hij of zij opmerkt als deze de gouden driehoek betreed.
De klant is binnen en heeft nu rustig kunnen wennen en ontdekken of de winkel interessant is.
Stopkracht
Nu is het tijd om stopkracht te ontwikkelen en de klant te inspireren.
Zorg voor een WOW factor na de gouden driehoek, een mooi inspirerend opmaakpunt of een geweldige aanbieding met de juiste signing erbij. Je dwingt als het ware de klant je winkel in te lopen, de nieuwsgierigheid is gewekt.
Zichtlijnen
Nu kijk je weer naar de zichtlijnen en of daar genoeg stopkracht zichtbaar is. Deze kan je natuurlijk sturen maar de klant kijkt vaak als eerste naar rechts. Zorg er dus voor dat er een mooie display of een niet te weerstane aanbieding zichtbaar is bij het begin aan de rechterkant van je winkel.Op deze wijze ga je van recht naar links met je stopkracht. Weet de klant te inspireren en te verassen en zo je winkel als het ware verder in te trekken door op de juiste plekken een aanbieding of opmaakpunt te plaatsen. Stopkracht kan dus een opmaakpunt zijn maar ook een aanbieding. Zorg dat de klant je winkel verder in wilt lopen, zijn nieuwsgierigheid op te wekken.
Zorg ook dat je kassapunt stopkracht heeft. Dit kan je bereiken door deze op de juiste plaats neer te zetten met de juiste signing. Dit hoeft niet perse bij de uitgang te zijn zoals je ziet bij de supermarkt maar kan ook in het midden van de winkel zoals je vaker ziet bij een boutique.
Zolang je zelf maar goed overzicht hebt over je winkel en de klant de kassa goed kan vinden.In het luxe segment is er vaak een verborgen kassa. Dit is mogelijk omdat de klant altijd door een medewerker geholpen zal worden en deze ook meteen afrekent met de klant. Hier is er dus geen stopkracht door de kassa maar is de medewerker de stopkracht.
Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop.Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops. Bijvoorbeeld de workshop Visual Merchandising