Online Visual Merchandising: In-store technieken om Online te gebruiken

Online Visual Merchandising: In-store technieken om Online te gebruiken

Door Peter de Bie | Studio NRG Blue

In dit artikel behandel ik vijf visual merchandising begrippen welke toepasbaar zijn binnen je webshop / website.
Ofwel in-store technieken om online te gebruiken voor zowel de retail als de horeca.

Als we het hebben over visual merchandising denken we vaak aan het gebruik hiervan binnen de fysieke winkels.
Inspirerende etalages, opmaak punten en een layout die beleving stimuleert door middel van Storytelling.
Ook de horeca ziet steeds vaker het belang in van visual merchandising (hier in een volgend artikel meer over).
Maar je kunt visual merchandising ook binnen je webshop of website gebruiken.

Niet onbelangrijk, aangezien we steeds vaker online winkelen, bestellen en ons online oriënteren. 

Het begrip visual merchandising

Visual merchandising omvat alle activiteiten die gericht zijn op het zo aantrekkelijk en inspirerend mogelijk presenteren van het assortiment om zo de verkoop te bevorderen.
Dit begrip is dus net zo van belang voor een fysieke winkel of restaurant als online voor je webshop of website.
Het is een belangrijke marketingtool welke bewezen is binnen de fysieke winkels.
Laten we deze dus ook online gebruiken om zo de omnichannel beleving te vergroten.

Omnichannel

De klant komt tegenwoordig op verschillende wijze in contact met je producten en wil een soepele koopervaring op de verschillende kanalen. 

Dit noemen we omnichannel.

Welk kanaal de klant ook gebruikt webshop / website, social media, de fysieke winkel / restaurant alles dient op elkaar afgestemd te zijn met dezelfde look & feel.

Gebruik visual merchandising zodat de uitstraling, content en beleving altijd en overal gelijk is.

Welke beproefde visual merchandising technieken uit de fysieke winkel kunnen we online toepassen:

  1. De Lay-out = Site Lay-out
  2. Landingszone = Website Homepage / landingspagina
  3. Signing = Site Navigatie
  4. Product styling = Fotostyling
  5. Consumer journey | klantreis

1. De Lay-out = Site Lay-out

Een belangrijk onderdeel van visuele merchandising is het creëren van de best mogelijke lay-out. 
Het is van belang om een goed vlekkenplan te hebben.
Deze maak je voor aanvang van de inrichting van je winkel, restaurant of website / webshop.

Fysiek

Retailers gebruiken de lay-out binnen store design om de routing te bepalen.
Door een vlekkenplan te maken waar je promoties van nieuwe producten, bestsellers en inspirerende opmaak punten neer wilt zetten krijg je inzicht in de mogelijkheden van de winkelvloer. 
Je stuurt als het ware de klant door de winkel heen.
Dit om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen, te inspireren en zo meer omzet te behalen.

Binnen de horeca wil je dat je gasten langs de vitrine met taartjes lopen of de vers gebakken broodjes zien en ruiken.
Dit wekt eetlust op en je ziet het water al in de mond lopen. 
Bij het afrekenen wil je graag dat de zakjes huisgemaakte koekjes of de potjes jam goed zichtbaar zijn zodat de gast deze voor thuis meenemen.
Dus ook de layout binnen de horeca is van groot belang in het sturen van de route welke de gasten begaan.

Online

De layout of het vlekkenplan is ook zeer van belang voor je website of webshop.
Zet je ideeën eerst op papier met wat je wilt bereiken.
Is het een webshop, een informatieve site met veel tekst of juist een site met veel foto’s. 

Maak hiervoor een schets met waar je header, navigatie, footer etc. komt.

Maak je gebruik van WordPress of een ander sjabloon programma, kijk dan goed voor je een thema kiest of dit thema geschikt is.
Zonde als je de site of webshop inricht en je er achter komt dat het thema niet de mogelijkheden biedt welke jij wilt.

Hoe groot is het belang van Social media voor jouw? Is een klein icoontje onderaan in de footer genoeg of wil je juist dat deze prominent onder de header staan.

Als een website bouwt denk aan je doelgroep, wie weet bezoekt deze je site meer op een mobiel device dan op een desktop.
Dit is van belang bij het uitgangspunt van het ontwerp namelijk responsive of mobile first.

Responsive

De meest gekozen vorm is responsive.

Het ontwerp van de templates staat in een framework waardoor de website meeschaalt met de grootte van het scherm van desktop naar een mobiel device.
Gebruikers kunnen simpel en effectief de website gebruiken, ongeacht welk device.
De lay-out en inhoud van de website veranderen op basis van de breedte en lengte van de browser.
Oftewel de site wordt een soort van “verkleind”.
Helaas zijn niet altijd alle functies van de website / webshop met deze aanpak goed te gebruiken. 
Er kunnen onderdelen wegvallen of onleesbaar worden bij het verkleinen.

Mobile first

Hierom zijn designers begonnen met het anders aanpakken van websites bouwen namelijk met een mobile-first strategie. 
Eigenlijk ga je met mobile first niet een stap verder, maar verleg je de focus.
Je begin met het bouwen en optimaliseren van de website voor de meest kleine mobiele devices en schalen zich vervolgens naar grotere schermen om zich uiteindelijk aan te passen aan desktops.

2. Landingszone = Website Homepage / landingspagina

Fysiek

De landingszone is het gebied direct bij binnenkomst van de winkel of horecazaak.
Deze kan variëren van enkele vierkante meters in een warenhuizen of grote restaurants tot veel kleiner voor speciaalzaken of een kleine lunchroom.
Bij binnenkomst moet de klant of gast eerst wennen aan de nieuwe omgeving.
Zorg dan ook dat de eerste meters rustig maar sfeervol zijn ingericht.
Stel de klant of gast op zijn gemak binnen de landingszone.

Nu is het tijd om stopkracht te ontwikkelen en te inspireren.
Zorg voor een WOW factor, een mooi inspirerend opmaak punt of een geweldige aanbieding met de juiste signing erbij.

De nieuwsgierigheid is gewekt, je dwingt als het ware je klant of gast verder naar binnen te lopen.

Online

Het is van belang dat je webshop of website een landingspagina met een inspirerende foto of andere beeltenis in de header heeft.
Je header foto is de landingszone van je website of webshop.
Hier kan je inspireren en bepaalt de klant vaak of deze op de website blijft.
Hierna zorg je voor stopkracht om zo de interesse te blijven behouden ofwel de WOW factor van je website, dit kan een leuk filmpje zijn, een interessant Blog artikel maar ook een aanbieding.

Laat zien welk thema je speelt, zorg dat dit dezelfde look & feel heeft als je fysieke winkel of restaurant.
Dit zorgt voor de juiste omnichannel ervaring.

Gebruik de homepage / landingspagina als het visitekaartje van je webshop of website.

De look & feel is niet alleen van belang voor je landingspagina maar ook voor de rest van je website.

Voorbeeld hoe de wijze van visual merchandising van de fysieke winkel gebruikt wordt in de webshop | Rituals.

3. Signing = Site Navigatie

Signing is alles wat te maken heeft met het duidelijk communiceren van teksten en beelden.

Fysiek

Fysieke winkels zijn meestal ingedeeld in categorieën en gebruiken weg in huis signing om aan te geven waar de klant wat kan vinden.
Tevens wordt er gebruik gemaakt van merk-, prijs- en informatie signing bij de artikelen.
Ten slotte is er kassa signing en signing waar de informatiebalie of klantenservice te vinden is.

In de horeca gebruikt men een menukaart.
Dit kan een menu- en drankenkaart zijn welke op tafel staat maar ook een groot bord boven de counter of balie.
Verder is er vaak een bord met dagspecialiteiten of een aanbieding.
En natuurlijk niet vergeten, de signing voor het toilet.

Online

Online gebruik van signing is steeds belangrijker aan het worden.
Natuurlijk om je product te beschrijven en wat het kost maar ook de navigatiestructuur van je website / webshop is een vorm van signing.
Je kunt dit zien als de weg in huis signing.
Maak het voor de bezoeker van je webshop / website dus gemakkelijk om te navigeren.

Denk goed na over de het menu menu binnen je navigatie.
Helemaal nu we steeds vaker met de smartphone in de weer zijn is het dan ook aan te raden dat je navigatie makkelijk te vinden is en niet te klein.
Het is steeds gebruikelijker om een Single Page website te hebben, een website waar de homepage doorloopt in de andere pagina’s.
Dit is namelijk erg fijn op de smartphone zo een Long-scrolling lay-out.
Hierin kan je natuurlijk door het aanklikken binnen de homepage doorverwijzen naar een andere pagina met nog meer informatie over het onderwerp.

Wil je meer segmenteren op doelgroep of soort, maak hiervoor dan aparte grote knoppen waarbij je direct op de gewenste pagina komt.
Zorg wel dat de subcategorieën in een logische volgorde staan.

Voor de horeca is het van belang dat de menukaart snel te vinden is.
Maak op je homepage een knop van een foto van je menukaart welke doorverwijst naar de pagina waar het menu op staat.

Liefst voor je menu een pagina maken en geen pdf aangezien een pdf niet leesbaar is door voice control.

Voice control is waarbij het gebruikte device de pagina opleest.
Dit wordt steeds vaker gebruikt, niet alleen door slechtziende gebruikers.

De zoekfunctie

Heb je een uitgebreide website of webshop, let op, 80% van de bezoekers gebruikt dan de zoekfunctie.
Dit is zeg maar de informatiebalie van je website.
Laat filteren op b.v. product, merk, maat of smaak.
Zorg dat deze goed werkt en dat deze bij het niet geheel juist spellen van een woord een alternatief geeft.
Dit is wel zo klantvriendelijk.

Single Page website met doorverwijzing naar de uitgebreide pagina| Webdesign Studio NRG Blue i.s.m. Brand Dimensions Lab.

4. Product styling = Fotostyling

Styling: het vormgeven en creëren van sfeer in een bepaalde stijl door middel van kleuren, materialen, design en accessoires.

Fysiek

Voor je de fysieke winkel binnengaat heb je al de inspirerende etalage gezien en binnen staan de producten aantrekkelijk gepresenteerd.
Door de inspirerende focuspunten in de winkel wordt je helemaal hebberig.
Uit ervaring weet ik dat klanten vaak het hele setje kopen wat op een etalagefiguur gestyled is, tot de schoenen en accessoires aan toe.

Goed gestylde artikelen bij elkaar op een focuspunt werken inspirerend en zijn dus omzet verhogend.

Lookbook | Styling Studio NRG Blue | Fotografie Blinkfotografie 

In de horeca zie je vaak als je aan een mooi gedekte tafel zit de prachtig opgemaakte gerechten voor een andere gast voorbijkomen.
Bij het bestellen hoor je dan “Wat heeft die meneer daar, het ziet er zo lekker uit”.
De cocktails staan met mooie foto’s op de drankenkaart.
De taartjes staan aantrekkelijk uitgestald in de vitrine.
Hierdoor zie je de gerechten en krijg je nog meer trek dan dat je al had.
Ook dit is Styling.

Online

Online is het niet mogelijk om de producten te voelen of te ruiken.
Het is dan ook van groot belang dat je aandacht besteed aan inspirerende foto’s op je website / webshop.

Laat zien hoe je goederen met elkaar kunt combineren.
Maak aantrekkelijke foto’s met sfeer van je gerechten en drankjes, combineer deze met elkaar op een foto.

Helaas zie ik met name binnen de horeca te vaak stock foto’s voorbijkomen.
Stockfoto’s zijn voor algemeen gebruik gemaakt voor diverse websites.
Deze vertellen niet het unieke verhaal van jouw product, een gemiste kans!

Zorg dat je sfeerfoto’s en lifestyle foto’s afwisselt met productfoto’s, vertel een verhaal, Storytelling.
Dit zowel voor een retail website als een website voor de horeca.
Met de juist gestylde foto’s met een verhaal krijgt je website / webshop meer sfeer en is het meer eigen.

Je brengt je mooie en unieke producten op een sfeervolle wijze in beeld.

Het is echt de moeite waard om te investeren in mooie, inspirerende foto’s en zo de omzet te verhogen.

Foodstyling | fotografie Studio NRG Blue i.s.m. Brand Dimensions Lab.

5. Consumer journey | klantreis

Consumer journey of de klantreis, is een visuele weergave die een  (potentiële)klant aflegt voordat deze je product of dienst koopt.

Is de consumer journey nou een marketing- of een visual merchandising tool?
Beide: het geef aan hoe het merk wordt ervaren van de landingszone / landingspagina tot het afrekenen, en alles daartussen wat de klant of gast kan beïnvloeden.
Het leidt tot een positieve bezoekerservaring en meer verkopen.
Hoe tevredener een potentiële klant is, hoe groter de kans dat hij of zij jouw product of dienst uiteindelijk afneemt en bij je terugkomt.
In iedere consumer journey zijn er contactmomenten waarbij de klant in aanraking komt met jouw producten.

Offline

Voorbeelden van contactmomenten zijn het bezoeken van je winkel of restaurant, advertenties in kranten, op de radio en televisie. Net als mond-tot-mond-reclame middels vrienden, familie en kennissen.

Online

Voorbeelden van contactmomenten zijn het bezoek van je website / webshop. Facebook advertenties, socialmedia berichten, reviews van andere op je website, Google business of Tripadvisor.

Door de contactmomenten in kaart te brengen, worden alle fasen van oriëntatie- tot aankoop proces inzichtelijk gemaakt. 

De customer journey maak je vanuit het klantperspectief. 

Het helpt je te bepalen hoe je verschillende marketinginstrumenten in kunt zetten en welke wisselwerking daarbij gewenst is.
Je kunt zo achterhalen waar verbeteringen mogelijk of nodig zijn om de beleving van de klant te optimaliseren.

Zo ontstaat een positief beeld van je merk en je product of dienst waardoor de klant uiteindelijk voor jou kiest en een klant of gast blijft ook na de eerste aankoop of bezoek.

Maak de Consumer Journey of klantreis ieder jaar opnieuw en zie waar je verbeteringen liggen om de klant nog beter te bereiken. Gebruik de reviews welke gegeven zijn het afgelopen jaar.

Voorbeeld van een Consumer Journey

Ten slotte

Het gebruik van visuele merchandising beperkt zich niet langer tot fysieke winkels en horeca.

Gebruik visual merchandising voor een nog inspirerender en toegankelijke website of webshop.
Dit om de consumer journey te verbeteren en zo je omzet te verhogen.

Heb je hulp nodig om jouw website of webshop een inspirerend beeld te geven met behulp van visual merchandising, neem gerust contact met mij op!