Tips & Tricks Visual Merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
Nog 100 dagen voor kerst Tips & Tricks voor een geslaagde kerstsfeer
Nog 100 dagen voordat het Kerst is.
2020 is door de Coronacrisis een rampjaar roept de media.
Maar ook in dit rampjaar zal het kerst zijn en juist nu verlangen mensen naar geborgenheid en gezelligheid.
Wat is er dan niet fijner om in rijk versierde winkel je kerstaankopen te doen, deze mooi in te laten pakken voor onder de boom en daarna te genieten van een lunch of diner in een sfeervol aangekleed restaurant.
Zo maak je er een leuk uitje van en is toch veel leuker dan wat klikken en hup alles online laten bezorgen.
Er is ook een roep om de lokale ondernemer te steunen.
Zorg als ondernemer er dan ook voor dat je winkel of horecazaak er klaar voor is om je klanten en gasten sfeervol te ontvangen.
Een thema bedenken, de kerstdecoratie inkopen.
Je bent zelf nog helemaal niet toe aan de voorbereidingen maar weet hoe belangrijk de kerstperiode is voor je omzet.
Hier een aantal tips & tricks om je vast op weg te helpen.
De basis
Een goede basis is het halve werk.
Investeer in mooi kunst als rijke guirlandes, kransen of mooie bomen. Tegenwoordig is er kunst welke niet van echt te onderscheiden is maar ook nog eens in leuke kleuren als je eens iets anders wilt.
Je hebt er ook waar de verlichting al in zit. Reuze handig en snel te plaatsen. Kies wel voor led verlichting, is zuinig maar gaat ook veel langer mee.
Deze basis is nu een aantal jaren te gebruiken, je hoeft nu alleen de versiering jaarlijks te wisselen.
Tip: steek tussen het kunst wat echte takken. Zo krijg je ook de geur van de kerst binnen.
Ieder jaar maakt Studio NRG Blue de kerstetalage voor The Gamekeeper. Wij hebben het eerste jaar geïnvesteerd in dozen, een mooie guirlande, een basis aan decoratie en motortjes voor beweging. Door ieder jaar de kleur van de decoratie te vervangen en te investeren in wat nieuws als opzetstukken ontstaan er weer een heel nieuw beeld, dit is duurzaam en scheelt in de kosten.
De versiering
Ook hierbij is een goede basis handig. Kies een basiskleur welke je een paar jaar kan hergebruiken.
Door een steunkleur toe te voegen heb je toch ieder jaar een andere look maar scheelt in de kosten.
Als je voor één kleur of verschillende kleuren kerstballen gaat, ga dan niet alleen voor mat of glans, mix mat en glans, geeft meer diepte. Indien je het mooi vindt om niet alleen kerstballen maar ook veren, bloemen of iets anders te gebruiken in het kerstgroen, doe dit met mate. Het kan goedkoop overkomen.
Tip: maak van de kerstballen setjes van drie, twee kleintjes en een grote en andersom. Met een ijzerdraadje maak je deze tot een toefje. Het valt meer op dan allemaal losse ballen en je hebt er minder nodig aangezien deze beter vullen.
Stopkracht
Je hoeft niet je hele winkel of horeca zaak te versieren. Ook hierbij ga je voor stopkracht (zie mijn blog over stopkracht).
Denk aan de buitenkant en je entree, de etalage of voor de horeca raamversiering.
Maak deze sfeervol zodat de klant of gast bij jou naar binnen wil en niet bij de buren.
Etalage met Stopkracht.
Voor GANT heeft Studio NRG blue de kerstetalage ingericht voor Vogue Christmas Night Out. Door naast de etalagefiguren ook cadeaudozen te gebruiken waar mooie cadeaus op liggen weet je de klant te inspireren om niet alleen een mooi jasje te kopen maar ook een leuk cadeautje voor onder de boom. Tevens hebben wij gekeken wat er nog aan decoratie aanwezig was om te hergebruiken zoals de guirlande, de witte boom en het trappetje.
Focuspunten
Binnen kies je voor een aantal focuspunten.
Het is sterker om de focus te leggen op een gering aantal in het oog springende plekken dan overal een klein beetje.
Voor een winkel een inspirerende tafel met mooie geschenken en naast of op de tafel een rijk versierde boom.
Inspireer je klanten om behalve de vaas ook mooie servetten op te tafel neer te leggen, denk in een totaal sfeer bijvoorbeeld een mooi gedekte tafel.
Voor een restaurant kan een focuspunt bijvoorbeeld de bar of het afreken punt zijn.
Kleed deze aan met kerstgroen en mooie rijke versiering.
Zet hier ook wat flessen wijn neer of zakjes met de huisgemaakte koekjes en natuurlijk een prijs signing. De gast kan dan ook thuis genieten of dit leuk cadeau doen.
Dit stimuleert de bijverkoop.
Sfeervolle gedekte tafel bij Jansen Vintage welke inspireert om meer te kopen dan je eigenlijk nodig hebt.
Styling en visual merchandising Studio NRG Blue | Perter de Bie
Als laatste, neem de tijd om de versiering te plaatsen. Vouw de guirlandes, kransen en bomen goed uit. Er is niets zo erg als slecht uitgevouwen kerstbomen, wat je er ook inhangt, het blijft arme troef.
Tip: Bij het vouwen niet alles plat vouwen maar al de kanten op, 360 graden. Hierdoor krijg je een mooi vol effect.
Deze boom heeft geen liefde ontvangen bij het neerzetten in de winkel.
Doe het goed of anders liever niet neerzetten.
Hulp nodig om een goede basis voor de kerstsfeer aan te leggen, laat Studio NRG Blue je helpen.
Samen bedenken wij een concept voor je etalage, winkel of horecazaak.
Een mooi sfeervol thema welke past bij je doelgroep.
Wij kijken eerst wat je zelf nog aan kerstdecoratie in huis hebt om te hergebruiken en wat er nodig is om hieraan toe te voegen.
Indien gewenst nemen wij de uitvoering ook voor onze rekening.
Sfeervolle kerstetalage van Dior
Overigens, over 82 dagen is het eerst nog Sinterklaas!