Impulsaankopen

blog visual merchandising window harvey nickhols | Studio NRG Blue

 Tips & Tricks visual merchandising 

Door Peter de Bie van Studio NRG Blue.

Impulsaankopen

Een impulsaankoop is een aankoop van iemand die hier oorspronkelijk niet de bedoeling toe had.
Meest bekent is de impulsaankoop in de supermarkt, de zakjes met snoep en chocolade bij de kassa.
Maar impulsaankopen werken ook voor andere retailers als mode en woonwinkels. Ook de horeca kan gebruik maken en profiteren van impulsaankopen.
Dit d.m.v. een uitgekiende visual merchandising.

Hoe vaak ben je voor slechts één ding een winkel binnengelopen en je gaat weg met een tas vol?

“Vaarwel zelfbeheersing
Hallo impulsaankopen!”

blog visual merchandising window harvey nickhols | Studio NRG Blue
Shop Till You Drop Window Harvey Nichols London Photo Studio NRG Blue

Met gebruik van de juiste visual merchandising technieken kunnen retailers en horecaondernemers profiteren van impulsaankopen.
Visual merchandising kan de consument namelijk verleiden om niet-geplande aankopen te doen.

Met een inspirerende visual merchandising prikkel je het bewustzijn van klanten.
Een geweldige manier om bewustzijn te creëren is door middel van clustering van goederen.
Dit door goederen te groeperen in een thema, gebruik hiervoor Storytelling (zie mijn vorige blog).
Je laat hierdoor niet alleen meer van je assortiment zien maar creëert ook een stukje beleving.

Werk met een thema

Bijvoorbeeld een schap met alles wat met architectuur te maken heeft.
Van t-shirt tot mok en van bidon tot boek.
De klant koopt niet allen het boekje, waar hij in eerste instantie opzoek naar is, maar  ook de bidon en een leuk t-shirt.

Clustering van goederen thema architectuur. Visual merchandising Studio NRG Blue voor Rotterdam Tourist Information

Thematafel mode

Een andere voorbeeld is een thematafel met mode.
Een tafel in het thema Urban Summer waar ook leuke accessoires op gepresenteerd staan en cosmetica om zo de klant op ideeën te brengen en impulsaankopen te genereren.

Presenteer op basis van koopgedrag: producten bij elkaar plaatsten die klanten ook bij elkaar kopen.

Thematafel Urban Summer vlog Studio NRG Blue.

Horeca

Ook de horeca kan goed gebruik maken van impulsaankopen. 

De lekkere koffie of thee welke je in je favoriete koffiezaakje op de hoek drinkt verkopen als zakje met losse bonen of thee om zo thuis te kunnen genieten van een heerlijk warm drankje.
Het zelfgebakken koekjes bij de koffie of de fijne pot met honing.
De mooie fles wijn, het kookboek van je restaurant, zet deze te koop op een goed zichtbare plek bij de counter. 

Creëer bijvoorbeeld in een vakkenkast het verhaal van je zaak met de goederen die je verkoopt. Presenteer deze op een inspirerende wijze, ook hiervoor gebruik je de kunst van Storytelling. 

blog visual merchandising vakkenkast | Studio NRG Blue
Vlog vakkenkast ingericht door Studio NRG Blue zie video onder in het bericht.

Deze artikelen zijn ook uitermate geschikt om cadeau te geven. Hoe in te pakken, daar in een volgende vlog meer over.

Samengevat:

Visual merchandising kan een kijker veranderen in een koper.

De juiste visual merchandising kan het gemiddelde bon bedrag per klant verhogen.
Dat is impulsaankoop op zijn best en is de kracht van visual merchandising.

In deze vlog leg ik uit hoe je een inspirerende vakkenkast kan inrichten.

Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop. Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops. Bijvoorbeeld de workshop Visual merchandising.