Tips & Tricks visual merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
De etalage
We gaan in mijn blog van buiten naar binnen zoals de klant ook je winkel beleeft. Vandaar als eerste de etalage.
Maar er is natuurlijk meer buiten te zien:
Staat je nieuwste logo op de pui?
Heb je de juiste reclame uitingen buiten staan?
Reclame uitingen kunnen een rek met producten zijn zoals ansichtkaarten of een bak met aanbiedingen maar ook een eyecatcher om je winkel te laten opvallen.
De werking van een buiten presentatie en de etalage heeft vier functies, samengebracht in het AIDA model, zie mijn blog “AIDA”.
Het mooie van een etalage is dat de online spelers deze niet hebben. Vandaar dat je je als retailer hiermee kan onderscheiden van hen. Het is dus een belangrijk marketing middel.
Gelukkig zie je dan ook steeds minder afgeplakte puien met een visual als etalage maar juist meer creatieve uitingen. Je hebt natuurlijk inspiratie nodig, hoe je deze opdoet, zie mijn blog “inspiratie”.
De voorbereiding
Maak als eerste de etalage van binnen goed schoon. Zorg dat de ramen van binnen en buiten gelapt zijn. De lampen niet vergeten, deze zitten vaak onder het stof.
Begin met de etalage door de basis opbouw neer te zetten zonder de producten. Je krijgt nu een beter inzicht qua lay-out van de etalage.
Er is natuurlijk wel een verschil in opbouw i.v.m. de doelgroep en het soort winkel waar je de etalage voor maakt. Zo zal de opbouw van een spellenwinkel er heel anders uitzien dan van een luxe modezaak. De spellenwinkel wil zoveel mogelijk artikelen aan de potentiële klant laten zien terwijl de luxe modezaak juist kiest voor een enkel stuk uit de collectie. Ook zijn er trends in wijze van etaleren. Begin jaren ‘90 van de vorig eeuw zag de opbouw er totaal anders uit dan nu. De etalage was druk, vol en met heel veel decor, nu is dat veel minimalistischer.
Je bouwt de etalage van hoog naar laag. Het hoogste punt hoeft niet per se in het midden te staan. Het kan juist spannender zijn om het hoogste punt uit balans van het raam te houden.
Indien je een raamsticker gebruikt en deze aan de binnenkant plakt, is het nu tijd om deze te plaatsen. Doordat je de opbouw weet, weet je ook waar de sticker moet komen.
Storytelling
Probeer met de etalage een verhaal te vertellen “Storytelling”.
Neem hiervoor een denkbeeldig persoon in gedachte en denk dan wat deze persoon zal aanspreken of waar het merk voor staat.
Wat is de stijl, wat voor accessoires of wat voor gadgets, wat voor kleuren of materialen.
Ofwel maak een profiel van de klant of het merk. Dit kan je heel goed doen door een vision board te maken.
Artikelen
Nu ga je de artikelen uitzoeken en plaatsen. Neem genoeg alternatieven mee in je keuze.
Dus kies meer artikelen dan je zal gaan gebruiken. Dit voorkomt keuzestress bij het opbouwen van de etalage en dat je steeds op en neer de hele winkel door hoeft.
Indien je kleding gebruikt, strijk en stoom deze. Ook het tafelkleed of al het andere waar vouwen inzitten strijken of stomen. Laat bij kleding zien hoe de kleding valt. Maak van een wijde rok dus geen kokerrok door deze strak weg te spelden.
Kies ook voor de juiste spelden, voor kleding zijn bij de vakhandel speciale spelden te koop.
Tip: Zijde of andere delicate stoffen, niet spelden, de gaatjes blijven zichtbaar. Gebruik hiervoor een klein klemmetje.
Zoek bij de kleding een leuk accessoires uit, een tas, hoed of ketting. Indien het kledingstuk van zichzelf al heel erg mooi of opvallend is, gebruik dan geen accessoires, less is more.
Plaats de productsoorten zoveel mogelijk bij elkaar. Maak er groepen van. Dit geeft een rustig beeld en versterkt de artikelen. Bijvoorbeeld verschillende soorten cosmetica van één merk bij elkaar.
Indien je een visual gebruikt gebruik dan deels de producten welke staan afgebeeld ook daadwerkelijk in de etalage. Dit versterkt zowel de visual als het etalage beeld.
Loop bij het opbouwen en etaleren vaak naar buiten om te kijken. Je zult zien dat je hierdoor al snel doorhebt als iets niet helemaal goed staat of toch net niet het juiste item is. Zo voorkom je dat je de hele etalage moet veranderen als je denkt klaar te zijn.
Zorg dat de prijskaartjes niet zichtbaar zijn. Haal deze dus van de artikelen af. Zorg er wel voor dat deze niet in de prullenbak verdwijnen, daar zal de winkelier niet blij mee zijn. Plak het prijsje op de onderkant en of leg het kaartje onder het artikel.
Tip: Bij mode, neem een klein zakje en doe hier al de kaartjes etc. in. Speld dit zakje aan de binnenkant van een kledingstuk.
Bij de afbouw is het nu een stuk makkelijker om de prijskaartjes weet op de artikelen te plaatsen.
Decoratie
Decoratie gebruiken is altijd leuk, het kan de sfeer van de etalage verhogen.
Zorg echter wel dat de decoratie niet de overhand krijgt.
Je wilt de producten verkopen, niet de decoratie.
Kijk ook altijd wat er nog aan decoratie aanwezig is. Hergebruik met iets nieuws is de perfecte keuze i.v.m. duurzaamheid.
Tip: Beweging: Om een etalage echt te laten opvallen kies dan voor beweging.Door simpele draai of op en neer motortjes te gebruiken krijgt de etalage veel meer aandacht van de voorbijgangers.
Etalage met beweging voor The Gamekeeper.
Uitlichten
Vaak is dit een ondergeschoven kindje maar is oh zo belangrijk! Maak hier echt tijd voor vrij.
Zorg dat de spots allemaal branden, vervang indien er een stuk is.
Licht de artikelen nu goed uit.
Laat de lichtstraal van boven naar beneden vallen.
Kijk goed of de spots ook echt op de artikelen staan en niet de vloer aanlichten.
Kijk of er geen donkere gaten in de compositie vallen.
Tip: Je hand voor de spot houden, je ziet nu waar deze op gericht staat.
Prijzen
Het is verplicht om de artikelen in de etalage te prijzen. Gelukkig zijn er mooie prijskaarthouders te koop welke geen afbreuk doen aan de etalage.
Het resultaat
Als je klaar bent met de etalage, kijk er dan buiten nog eens goed naar.
Staat alles hoe je het wilt.
Kijk ook je geen trapje in de hoek ziet staan of gereedschap.
Zie je toch nog een vouw in de kleding, er zijn heel handige handstomers te koop om deze weg te krijgen.
Maak hierna foto’s van de etalage. Indien er in het raam te veel weerkaatsing van de zon is, kom in de avond terug. Je hebt veel moeite gedaan om een mooie inspirerende etalage te maken, neem ook de moeite om een goeie foto te maken.
Zet de foto op social media, inspireer andere visual merchandisers of retailers.
Onderhoud
Nu je een mooie inspirerende etalage hebt gemaakt wil je deze ook mooi en fris houden.
Check iedere dag voor de winkel opengaat je etalage. Er kan iets omgevallen zijn, er kan stof liggen. Herstel en haal de stof weg, zo blijft je etalage fris en fruitig!
Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop.
Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops. Bijvoorbeeld de workshop Visual Merchandising of Vision Board maken i.s.m. Creativelab020.