De Lockdown etalage

de lockdown etalage

De Lockdown Etalage

Door Peter de Bie

Vele van ons maken in onze vrije tijd een fijne stadswandeling en komen dan vanzelf langs de etalages van menig winkel.
In december waren deze nog rijkelijk gevuld met kerst en was het beeld in de etalage nog sfeervol.

Maar wat zie je nu?

  • Veelal afgeplakte etalages al dan niet met met Sale en een QR code naar de website.
  • Etalages vol met diverse artikelen en signing van A4’tjes welke niet inspireren.
  • Veel lege panden en dus lege etalages.
  • Etalages vol met plastic of dozen.
  • Niet gevulde etalages

Etalage vol met plastic en dozen.

Afgeplakte etalages met QR code. Slim bedacht maar wel sfeerloos om al de ramen af te plakken. Of zijn ze aan het verbouwen? Laat dit dan weten, altijd goed dat je aan het investeren bent in je winkel.

Je hele raam beplakken met affiches, je ziet niet wat deze winkel verkoopt, kleding, accessoires, woonartikelen of wie weet een combinatie. Niet inspirerend en niet commercieel.

Prima om een etalage met aanbiedingen te hebben maar juist nu koken veel mensen thuis, maak van één een mooie etalage met kookboeken, pannen etc.

Denk er aan: De etalage is het visitekaartje van je winkel!

Ofwel je merk dat retailers maar ook winkeliersverenigingen het lastig vinden wat te doen met de lockdown etalage.
En voor de consument een niet inspirerend winkelbeeld wat het window shoppen er niet leuker op maakt.

Wees creatief, laat zien wie en wat je bent.
Als winkelier, ondernemer maar ook als straat of winkelcentrum.
Raak de consument en inspireer met je etalage.
Maak eerst een goed plan.
Ga je voor Sale, sfeer of wil je juist zoveel mogelijk artikelen laten zien.
Je kunt natuurlijk ook een combinatie maken.

Zo kan het ook:

Een mooi voorbeeld is Pols Potten aan de KNSM-Laan in Amsterdam.

Het hele front inclusief de entree is ingericht als één grote etalage. Gekozen is voor het thema zwart / wit en gebruik gemaakt van bestaande verhogingen welke al eerder gebruikt zijn maar nu op een andere wijze geplaatst. Door de artikelen strak neer te zetten met hoogtes en laagtes en het hele front te gebruiken ontstaat er een inspirerend beeld met veel goederen. Door de kleurkeuze is het toch rustig. Voor de fun staat er tussen de goederen een lachspiegel, deze geeft net de twist wat de etalage aantrekkelijk maakt. De signing om te verwijzen naar de webshop is duidelijk en ook attenderen om naar de achterkant van de winkel te gaan voor nog meer inspiratie.

Of Anthropologie in de Leidsestraat in Amsterdam

Een lekker fris decor, deels hergebruikt van de kerstetalage maar een ander kleurtje gegeven en nieuwe banners. De ene etalage met Sale maar in een fris decor en de andere lekker met nieuwe goederen. Dit inspireert en je gaat zeker even kijken op de website en als de winkel weer open is wil je er zeker even binnen kijken.

Valentijn

Wat mij verder opvalt is dat ik nog geen of nauwelijks etalages zie met een Valentijn thema.
Een gemiste kans! Helemaal in deze tijd waarin we wat meer aandacht willen geven aan elkaar.
Online bestellen kan wat langer duren dus attendeer dat het 14 februari Valentijn is.

Leegstand

Een winkelstraat met leegstand is niet fijn voor zowel de ondernemers als de consument.
Voor de winkeliersvereniging: zorg dat de etalages van leegstaande winkels gevuld zijn, werk samen met de bestaande winkeliers.
Wat is er niet mooier dan dat de bestaande winkelier tijdelijk een tweede etalage kan inrichten in de eigen winkelstraat.
Met de juiste signing en een verwijzing naar je website heb je dubbel zoveel exposure en inspiratie voor de klant!

In de Utrechtsestraat in Amsterdam staan zeker zes winkelruimtes leeg. Dit doet deze toch leuke winkelstraat geen goed. 

Investeer om je etalage in deze lockdown een inspirerende look and feel te geven welke bij je winkel past.
Je zult hier zeker profijt van hebben, nu en ook na deze moeilijke periode.
Klanten zullen je blijven herinneren en kopen nu op je website om na de lock down om weer heerlijk in je fysieke winkel te komen snuffelen en te kopen.

Ook restaurant vinden het lastig om hun Take Away op een aantrekkelijke wijze zichtbaar te maken in hun zaak, hierover later meer!

Heb je hulp nodig als winkelier of winkeliersvereniging, neem gerust contact met mij op!