Tips & Tricks visual merchandising
Door Peter de Bie van Studio NRG Blue
Het AIDA model
Het AIDA model is een belangrijke marketing tool, ook binnen visual merchandising.
Dit model bestaat uit vier afzonderlijke stappen welke in een specifieke volgorde van boven naar beneden worden doorlopen.
Attentie of aandacht (Attention), Interesse of belangstelling (Interest), Drang of verlangen (Desire) en Actie (Action).
Deze stappen vormen samen een trechter en kunnen niet afzonderlijk van elkaar gebruikt worden.
Je kunt deze wel gebruiken voor verschillende doeleinden zoals de etalage, focuspunten of de weg in huis.
Attention
Als eerste moet de attentie of aandacht van de potentiële klant worden getrokken.
Dit kan natuurlijk heel goed met een inspirerende etalage.
Je kunt dit bereiken door kleurgebruik, een thema of met beweging.
Het is de bedoeling dat de doelgroep je boodschap die je wilt vertellen met je etalage opmerkt en nieuwsgierig maakt. Zo trek je de potentiële klant je winkel in.
Een mooie inspirerend focuspunt in je winkel trekt ook bezoekers.
Dit is ook van toepassing op een beurs. Als je van afstand een mooie inspirerende stand ziet, ga je er vanzelf heen om te kijken, je nieuwsgierigheid is gewekt!
Interest
Interesse en belangstelling van je doelgroep opwekken is de tweede stap.
Wat is er zo speciaal aan de producten die verkocht worden?
Hoe laat je dit zien? Denk hierbij aan de doelgroep waar je de etalage of display voor maakt. Voor een discounter bedenk je een heel ander concept dan voor een speciaalzaak.
Bedenk ook waarom de klant nou juist hier komt kopen of kijken.
Probeer visueel de positieve kanten van de winkel of stand te benadrukken.
Benadruk dus de Unique Selling Proposition (UPS). Bij een focuspunt kan de UPS een aantrekkelijke aanbieding zijn of een leuke kookdemonstratie bij het pannen aanbod. Laat in de etalage zien waar de winkel voor staat. Is het een speciaalzaak, zijn er aanbiedingen.
Desire
Verlangen of voorkeur is de derde stap.
Nu slaat de interesse om in verlangen om het product te hebben.
Door de juiste visual merchandising passend bij het product of doelgroep geef je het product meerwaarde. De klant moet het gevoel krijgen het artikel of product echt nodig te hebben en niet zonder te kunnen.
Deze fase is ook uiterst geschikt voor bijverkoop. Presenteer bij een mooi outfit een fijne passende tas of een mooie ketting. Door te inspireren wek je verlangen op, zo stuw je de verkoop en zo je omzet. Bij een luxe lotion vertel de met de juiste informatie signing wat het product doet en waarom het onmisbaar is. Maak een focuspunt met een mooi servies met prachtig bestek en luxe glazen. Je zult zien dat de klant geïnspireerd raakt en meer gaat kopen dan eigenlijk de bedoeling was.
Action
Actie is de laatste fase van het AIDA-model.
Het doel van deze fase is de consument te bewegen het product te kopen.
Je wilt het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken om het product te vinden.
Een goede signing hierbij is erg belangrijk. Niet alleen prijssigning maar ook schapsigning en signing op de wanden of boven de kasten. Hierbij maak je het voor de klant makkelijk de weg in de winkel te vinden.
Bij een aanbieding duidelijk het voordeel in prijs benoemen.
Een giveaway is ook een middel om actie te genereren en de klant overhalen om te kopen. Bij een tas, portemonnee of jeans een leuke sleutelhanger. Presenteer dit dan op een leuke en verassende wijze met duidelijke signing.
Wees niet ontmoedigd wanneer het een keer niet helemaal lukt, durf het uit handen te geven en advies vragen van een professioneel visual merchandiser of volg een workshop. Peter de Bie van Studio NRG Blue geeft niet alleen op maat gemaakt advies maar ook inspirerende workshops.